سوم: امروزه بخش اعظم در آمد اقتصادی ناشی از فعالیتهای غیر کشاورزی است مانند صنعت. اما کلیه ی امور صنعتی و خدماتی که بسیار پر در آمدتر از کشاورزی اند مشمول زکات نمی شوند ، که بشدت غیر معقول و غیر
عادلانه است.
چهارم: تعیین نوع مشخصی از محصولت و تعیین در صد ثابتی برای زکات برای همه ی زمانها و مکانها,کاری غیراقتصادی و نا معقول و طبعا غیر قابل اجرا است. نوع محصول مشمول مالیات و در صد مالیات در هر منطقه و در هرزمان باید توسط کارشناسان اقتصادی تعیین و به اجرا در آید. هیچ نوع کال و هیچ در صد خاصی را نمی توان برای همه ی مکانها و همه ی زمانها معین کرد. این مطلب از بدیهیات دانش اقتصاد است.
پنجم: اشکال دیگر در سهم متصدیان زکات است. چون مقدار این سهم مشخص نشده است قابل سوء استفاده است و در تاریخ اسلم، زکات وسیله ای برای خوردن درآمد مردم توسط حکومتها و روحانیون شده است.
پاسخ
اول: زکات از مقوله ی احکام الهی است .این احکام از علم بی پایان خداوند و بر اساس حکمت و بنا بر مصلحت بشر صادر شده است . پس اگر فلسفه و اسرار این احکام بر ما پوشیده باشد عمل به انها برای نیل به سعادت لازمست .
دوم : زکات علاوه بر حد نصاب شرایطی دارد که با جمع آن شرایط زکات واجب می شود . با در نظر گرفتن شرایط روشن می شود که پرداخت زکات عادلانه است مثلاً در زکات انعام ثلاثه اگر حیوان در تمام یا بخشی از سال از علف فراهم آمده ( نه چریدن) تغذیه کرده باشد اصلاً زکاتی تعلق نمی گیرد یا اینکه در زکات غلات اگر با دلو ، ریسمان ، شتر آب کش و.... آبیاری شده باشد ، زکات نصف می شود و...
سوم: وجوب زکات منحصراً در موارد نه گانه در بین فقهای شیعه اجماعی نیست . علمایی از پیشینیان و جدید هستند که به گستردگی دایره وجوب زکات نظر داده اند اگر زکات منحصراً به این نه مورد تعلق بگیرد باید گفت زکات در بقیه موارد بخشیده شده
چهارم : حضرت علی (ع) در دوران خلافت زکات اسب را واجب کرده بود . بنابراین زکات تابع شرایط زمان می شود
پنجم : زکات در ابعاد مختلف زندگی انسان تاثیر مثبت دارد و موجب سازندگی و برکات فراوان می شود :
1 - بعد فردی : موجب تقرب به خدا و خود سازی انسان وتقویت بنیه دینی تزکیه نفس ( رفع بخل)
2 - بعد اجتماعی ، پشتوانه محکمی برای فقیران حقیقی ، تامین حقوق کارگزاران زکات ، متمایل نمودن قلبها به اسلام و آزاد کردن بردگان و ادای بدهی بدهکاران و ترویج کارهای نیکوکارانه مانند ساختن مسجد ، مدرسه ، انتشار معارف دینی و ... می باشد.
3 - بعد اقتصادی : موجب رونق و تقویت توان اقتصادی جامعه می شود
4 - بعد سیاسی : سبب حفظ جامعه اسلامی و تقویت و سربلندی . آن در بین دیگر جوامع می گرددو سبب پیشرفت و زمینه سازی برای ظهور امام زمان ( عجل الله فرجه الشریف ) می گردد i
ششم : پرداخت زکات تنها راه دریافت مالیات نیست . دیگر صنایع و مشاغلِ خدماتی ، مشمول خمس می شوند .
منبع : http://marafaty.persianblog.ir/post/105/
در حکومت امیر المومنین (ع) زندانی سیاسی نداشتیم؟...
ما را در سایت در حکومت امیر المومنین (ع) زندانی سیاسی نداشتیم؟ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : shakerdargah بازدید : 70 تاريخ : پنجشنبه 8 تير 1396 ساعت: 19:36